Sunday, November 18, 2012

BELAJAR KERJA KAHWIN......yes, I'M GRADUATED STUDENT!









 Bismillahirrahmaanirrahim........

Petang-petang bersendirian terfikir kahwin Vs Belajar kat U. 





Lebih kurang sama je pada maknawi gamaknya. Bagi yang memahami. Bila banyak bersendirian, sunyi sentiasa memenuhi ruangan. Baru merasa kawan tu kena ada. Ada ramai kawan..Tapi nak cari yang bersama dengan kita...Letakkan pada Allah dulu. Maka akan datang dengan sendiri. Alhamdulillah walaupun duk hostel sorang-sorang dalam bilik.Ramai dan kerap kawan yang datang bilik. ' katenye nak tadah ilmu dengan ko diba'. Alahai, ilmuku sedikit....nak di bandingkan yang lain.  I'm gila arabic language. Because sangat berhasrat ke BUMI ANBIYA'.GILA buku. Hati terpaut pada penulisan dan GILA pada CINTA ILMU. Sering cari di mana ilmu yang meraih santunan yang berkah dan diri sering nenghurai pada bacaan. Gila dakwah design( tapi masih dalam peringkat suka bukan pada cinta lagi pada design). Tak sabar nak belajar programmer. Coding yang tak sabar untuk di hafal dan faham.

My targeting to be MILLIONAIRE dari sudut ukhrawi dengan capaian MUKMINAH yang paling utama di sebut di atas ukiran sebuah hati berteraskan firman dan dari sudut duniawi...ofcourse DUIT..Dakwah. Sebelum menunggu tangguh belajar di USIM, tawaran kerja melambai. Rasa nak cabut dari belajar and then going to do JOB what I LIKE. Bahaya ADIBAH bila belajar dia fikir kerja. Penat ke letih ke bising sekejap. Di pujuk hati biar penat di DUNIA, rehat di AKHIRAT. Target umur 20 mulakan misi MILLIONAIRE. ( setiap kali target tu di senarai, maka 5 tahun akan datang lah penentuan itu..(dengan jazam<benar-benar yakin> dengan kuasa Allah yang tentukan). I'm very like to share. Nak tahu kita 5 tahun akan datang macam mana di tentukan kita sekarang macam mana. Apa yang kita buat. Masih berbaki 4 tahun untuk lunaskan.

Kadang-kadang pelik fikir diri sendiri. Kenapa dari zaman sekolah lagi selalu sangat buat bukan pada umur. Masa tingkatan 5 buat cara budak U. Kawan-kawan yang lain buat nota dalam buku cikgu suruh, dia satu hapak tak buat. Buat nota sendiri guna helaian kertas style budak U. Masa duk kat asasi UIA lagi GILA. Yes, I'm crazy to doing for ISLAM. I was working many part in many field. MENGAJAR, BERBISNES, BERDAKWAH, BERPROGRAM, SUKARELAWAN, MENULIS, KOMPOSER hatta berniaga di bazar, membuat tempahan FELT. Semua dia nak rasa. Cuma kerja yang agak susah tak di benarkan oleh wali sahaja dia tak kerja.(Abah susah sikit nak lepas anak perempuan). Pernah pergi temuduga SYEIKH ARAB dari LUBNAN, penglaman kali pertama minta kerja dengan officially. Sebelum ni ada juga temuduga. Tapi yang satu ni special, kerana di temuduga dalam bahasa arab dan English language.(masa tengah menganggur 6 bulan sekejap kat rumah lepas asasi). TIMBA PENGALAMAN.

Kerja dengan orang yang dah bekerja memberi banyak pengalaman. Tapi tak matang- matang pun. Baru 2 3 hari ni kematangan ada rasa dengan tanggungjawab. RASA BERTANGGUNGJAWAB itu yang membuahkan KEMATANGAN pada diri. Yes, Right. Alhamdulillah. Nak membina matang tu paling susah. Masih di dalam takuk ibu bapa dan jarang keluar rumah jalan-jalan. Maka semuanya mak bapak la. Keluar pergi ke mana-mana. Mesti bagitahu mak bapak. Kadang-kadang ada jugak buat perangai tak bagitahu dulu, dah pergi baru bagi tahu. Contohnya sakit. TIDAK BERANI memberitahu. Nanti takut kena marah kat abah dan buat abah risau. Cari pasal sakit sape suruh. Memang senyap je la. Dah pergi klinik sendiri baru bagitahu kat abah. Kalau kat UIA dulu ada jugak kawan peneman, TIKAH, KAK AH, SAYYIDAH yang almost teman.

kat USIM? menjadi persoalan. Bersikari lah wahai DIRI. Yes, dah belajar berdikari bila bersendirian.




Cuma something dia selalu fikir, Target masa umur 16 tahun dulu, 21 sekarang. Alhamdulillah menjadi kenyataan, hala tuju semakin membina. TERBINA dengan doa kepadaNya. UJIAN ARUS BERTANDANG. Tidak semudah itu dalam mencapai HALA TUJU. UJIAN itu pada mulanya pahit, meredahnya dengan REDHA maka hasilnya akan manis jua.Sering bertegas pada diri, TAK DAPAT KAT DUNIA, INSYAALLAH AKHIRAT AKAN DATANG MENJEMPUT DENGAN LEBIH INDAH DARI DUNIA.

UIA----work
USIM---married

WHAT?

apa kaitan USIM dengan married pula? Bukan berkahwin. Tapi dalam fikiran. I'm studying at USIM now for my future children. Why? Because I akan pastikan I akan hidup dengan kualiti di sisi Allah dan di sisi agama.

Kenapa?
Cuba fikir balik. Kebiasaan orang mengikut pusingan secara majoritinya. Habis je bergraduasi terus cari kerja. Thats right. Dengan sijil anugerah yang kita dapat. Tapi sebenarnya ada lebih dari itu. Dah kerja dua tiga tahun(bagi lelaki almost) cari duit. Cari duit for what? KAHWIN la. kebiasaannya. Bukan semua macam tu. Rata-rata habis belajar yes KAHWIN.

Tetapi tidak bagiku. Tengah BELAJAR adalah KAHWIN.
Kahwin dalam mencipta sesuatu yang baru. 4 tahun biasanya degree, ADVANCE  for me dapat 3 1/2 tahun sahaja.  Dah mula kegilaan. KEGILAAN MARRIED.

XIFU NASER teach me many things KEGILAAN. (dari sudut CCT <critical and creative thinking> masa belajar di ASASI UIA). Suka dengan subjek ni walaupun ada yang macam apa-apa entah. Tapi dari sudut creative thinking by Islamic Scholar is the best. Tak ingat dah sangat dia punya bahagian yang term mana. ( Lihatlah sesuatu perkara dengan apa yang di kata bukan pada orang yang kata). Beliau juga ajar bagaimana usaha. Banyak kali kena reject hasil karya. Hampir 2 tahun. Akhirnya di terima proposal manuskrip. Sayang seribu kali sayang. Now, we lost contact. Another time, I miss you to work with you. I'm solute with you Xifu, I lahir-lahir dah Islam. You, at 21 years old, chinese boy convert to Islam. You lebih kuat mujahadah tentang Islam, faham Islam dengan maksud yang sebenar. Dakwah U melebihi yang kahir- lahir dah Islam. By the way, congrates Xifu. May Allah blessing you.


Now, I'm USIMIAN'S not UIAN'S.

Sekadar perkongsian. 

                                                         HAKIKAT DI PELAJARI, MELENTUR DENGAN REDHA.







































No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...